Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat zijn de mogelijkheden van crm-software?

Hoe kunnen crm-tools uw sales vooruitstuwen? Welke tools zijn er zoal beschikbaar en welke functionaliteiten bieden écht een meerwaarde?

Crm-software is de voorbije jaren erg geëvolueerd. Het is van een modern en duur snufje weggelegd voor de grote bedrijven geëvolueerd naar een onmisbare tool voor elke onderneming, ongeacht de omzet of aantal werknemers. De voordelen van doorgedreven Customer Relationship Management zijn duidelijk:

U werkt klantgerichter, waardoor uw klanten u trouw blijven.

Met de kennis over uw klanten kunt u ook gerichter prospecten overtuigen.

Uw werknemers werken efficiënter, want ze hebben altijd en overal toegang tot actuele klantgegevens.

Wat doet crm-software precies?

De mogelijkheden van crm-software zijn erg verscheiden. Een crm brengt klantenrelaties in kaart en koppelt daar targets en realisaties aan die u vervolgens kunt opvolgen en bijsturen. En hoewel klantbeheer een belangrijk onderdeel is, doet crm-software veel meer.

Klantbeheer
Een crm-tool centraliseert alle beschikbare klantgegevens en maakt ze voor alle betrokken medewerkers altijd en overal digitaal beschikbaar. Hebt u een lijst nodig van alle recente facturen of offertes? Wil u weten welke medewerker het laatst contact had met een bepaalde klant? Of wenst u een overzicht van alle aanbiedingen en promo's waarop uw klanten zijn ingegaan? Een crm-tool houdt alles bij.

Kredietwaardigheid
Klanten 'door en door kennen' betekent ook dat u weet of ze betrouwbaar zijn of niet. En idealiter weet u dat al vóór u met hen in zee gaat. Wanbetalers kunnen uw cashflow namelijk ernstig ondermijnen. Daarom kiest u het best voor een crm-tool met een geïntegreerde solvabiliteitsscanner. Houdt u systematisch de kredietwaardigheid van prospecten tegen het licht, dan kan u veel problemen voorkomen.

Communicatie
Helder en duidelijk communiceren met klanten is een must voor de moderne kmo. Sommige crm-tools bieden daarom verregaande integratie met allerhande communicatiekanalen, zoals e-mail, chat, maar ook populaire kantoorapplicaties zoals Microsoft Office. Zo staat u uw klanten steeds snel en gericht te woord.

Crm-software: veel meer dan een salestool

Het mag duidelijk zijn dat crm-software niet los kan worden gezien van Enterprise Resource Planning. ERP-software wordt gebruikt ter ondersteuning van logistieke en financiële bedrijfsprocessen, crm-software spitst zich toe op commerciële bedrijfsprocessen. Daarom deze tip: koop nooit een losstaand crm-pakket, maar opteer voor een geïntegreerde tool. Zo krijgt u een beter inzicht in alle processen die zich binnen het bedrijf afspelen. U beschikt voor elk departement (aan- en verkoopbeheer, klantbeheer, magazijnbeheer, ?) over actuele data die u kunt gebruiken om uw werking te optimaliseren.